Skuteczne Wdrażanie Innowacji w Podmiotach Leczniczych (INNO)

Skuteczne wdrażanie innowacji w podmiotach leczniczych (INNO)

dwusemestralne studia podyplomowe

Grupa docelowa

Kadra Menadżerska i Pracownicy Podmiotów Leczniczych:

Osoby odpowiedzialne za kierowanie i operacyjne zarządzanie placówkami medycznymi, poszukujące innowacyjnych rozwiązań w zakresie organizacji pracy, efektywności procesów oraz dostosowania do zmian rynkowych. Specjaliści/stki pełniący/e kluczowe role w strukturze menadżerskiej podmiotów leczniczych chcący zdobyć wiedzę z zakresu nowoczesnych strategii zarządzania, innowacji i doskonalenia procesów w opiece zdrowotnej.

Pracownicy Działów IT Podmiotów Leczniczych:

Specjaliści/stki ds. informatyki związani/e z sektorem zdrowia, poszukujący narzędzi i rozwiązań informatycznych wspierających innowacje w obszarze świadczenia usług medycznych.

Kadra Medyczna Podmiotów Leczniczych:

Lekarze/lekarki, pielęgniarze/pielęgniarki i inni pracownicy medyczni, pragnący zrozumieć i wdrożyć innowacyjne podejścia w obszarze opieki nad pacjentem, diagnostyki i leczenia.

Wymagania od Uczestników i Uczestniczek
  • Uczestnicy/Uczestniczki powinni/y być związani/e zawodowo z sektorem ochrony zdrowia i posiadać minimum trzyletnie doświadczenie zawodowe
  • Kadra menadżerska powinna posiadać minimum trzyletnie doświadczenie w zarządzaniu podmiotami leczniczymi
  • Specjaliści ds. IT powinni być zaznajomieni z branżowymi aspektami informatyki medycznej
  • Kadra medyczna powinna być aktywnie związana zawodowo z sektorem ochrony zdrowia i posiadać minimum trzyletnie doświadczenie zawodowe w tym sektorze
  • Uczestnicy/Uczestniczki powinni/y wykazać się znajomością języka angielskiego co najmniej na poziomie B2 (zgodnie z klasyfikacją Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego)

Szczegółowy wykaz niezbędnych dokumentów znajduje się na stronie Internetowej Rejestracji Kandydatów (irk.amisns.edu.pl) w sekcji dedykowanej zapisom na kierunek INNO.

Przebieg studiów

Program studiów obejmuje 10-11 zjazdów w ciągu roku akademickiego, w tym:

  • zajęcia teoretyczne realizowane on-line,
  • zajęcia praktyczne realizowane w trybie hybrydowym, w tym dwie zagraniczne wizyty studyjne w trakcie każdej edycji studiów.

Łącznie zaplanowanych jest 180 godzin zajęć, w tym:
16 godzin wykładowych,
164 godziny warsztatów.

Wybrane zajęcia będą prowadzone w języku angielskim.

Początek zajęć – IV kwartał 2024 r.

Program studiów podzielony jest na sześć modułów tematycznych:
Moduł I Innowacje: 16 godzin (w tym 2 godziny wykładów i 14 godzin warsztatów).
Moduł II Identyfikacja problemu i poszukiwanie rozwiązania: 16 godzin warsztatów.
Moduł III Projektowanie innowacji: 16 godzin warsztatów.
Moduł IV Kompleksowa ocena innowacji: 34 godziny (w tym 4 godziny wykładów i 30 godzin warsztatów).
Moduł V Wdrażanie innowacji: 40 godzin (w tym 2 godziny wykładów, 14 godzin warsztatów, 24 godziny warsztatów w trakcie zagranicznej wizyty studyjnej).
Moduł VI Zarządzanie innowacjami: 58 godzin (w tym 8 godzin wykładów, 26 godzin warsztatów, 24 godziny warsztatów w trakcie zagranicznej wizyty studyjnej).

Planowane dwie wizyty studyjne odbędą się w szpitalach zagranicznych wdrażających innowacje z zakresu digital health w Europie (Rzym, Włochy oraz Barcelona, Hiszpania).

Tematyka zajęć
  1. Innowacje: podczas realizacji pierwszego z modułów zostaną przybliżone definicje innowacji oparte na uznanym podręczniku Oslo Manual, oraz wytyczne międzynarodowe, takie jak WHO, dotyczące wdrażania innowacji. Podczas zajęć omówione zostaną aspekty regulacyjne, systemowe i prawne związane z innowacjami (ze szczególnym uwzględnieniem wyrobów medycznych), w tym Unijne Rozporządzenie w sprawie wyrobów medycznych (z ang. Medical Device Regulation MDR) oraz RODO. Uczestnicy i Uczestniczki poznają pojęcie poziomu gotowości technologii (TRL) i standardy wymiany informacji w oparciu o Health Level Seven (HL7), a także metodologię Problem-based learning (PBL), która stanowi fundament do dalszej nauki.
    Liczba zajęć: 16 godzin (w tym 2 godziny wykładów i 14 godzin warsztatów)
  2. Identyfikacja problemu i poszukiwanie rozwiązania: realizacja drugiego z modułów rozpocznie się od identyfikacji i definiowania problemów, które leżą u podstaw potrzeby wdrożenia innowacji. Uczestnicy i Uczestniczki przejdą przez proces planowania zarządzania danymi, obserwacji i zbierania danych, a także zrozumienia wpływu kultury organizacyjnej na wdrażanie zmian. Poznają narzędzia takie jak problem identification i problem solving, oraz pod okiem wykwalifikowanej kadry zajmą się poszukiwaniem rozwiązań poprzez mapowanie interesariuszy, analizę ich potrzeb, wymagań oraz analizę biznesową i inżynierię wymagań. Liczba zajęć: 16 godzin warsztatów
  3. Projektowanie innowacji: zajęcia realizowane w ramach trzeciego modułu skupią się na procesie projektowania innowacji, wykorzystując metodyki takie jak design thinking i service design. Uczestnik/Uczestniczka dowie się, jak wybierać innowacje opierając się na wybranych kryteriach i dowodach naukowych, a także jakie narzędzia mogą wspierać ten proces. Liczba zajęć: 16 godzin warsztatów
  4. Kompleksowa ocena innowacji: realizacja czwartego z modułów skupi się na ocenie innowacji z wykorzystaniem narzędzi takich jak HB-HTA (z ang. Hospital-based Health Technology Assessment). Uczestnicy/Uczestniczki skupią się na analizie efektywności klinicznej i kosztowej, wpływie na budżet i organizację, a także na udzielaniu świadczeń opieki zdrowotnej. Poznają także metodykę unijnego projektu AdhopHTA, która wspiera ten proces. Liczba zajęć: 34 godziny (w tym 4 godziny wykładów i 30 godzin warsztatów)
  5. Wdrażanie innowacji: w tym module Uczestnicy i Uczestniczki dowiedzą się, jak skutecznie wdrażać innowacje poprzez pilotaże, wykorzystując wskaźniki do ewaluacji i ciągłego doskonalenia w oparciu o cykl Deminga PDCA (z ang. Plan, Do, Check, Act) i SDCA (z ang. Standarize, Do, Check, Act). Omówiony zostanie również wpływ innowacji na środowisko oraz wytyczne Celów Zrównoważonego Rozwoju (z ang. Sustainability Development Goals SDG) ONZ i WHO. Liczba zajęć: 40 godzin (w tym 2 godziny wykładów, 14 godzin warsztatów, 24 godziny warsztatów w trakcie zagranicznej wizyty studyjnej)
  6. Zarządzanie innowacjami: podczas realizacji szóstego z modułów zostaną omówione tematy zarządzania innowacjami, takie jak start-upy medyczne, komercjalizacja innowacji, zarządzanie prawami własności intelektualnej, zmianą i kulturą organizacyjną, Lean management, a także ewaluacja i modyfikacja wdrożeń. Liczba zajęć: 58 godzin (w tym 8 godzin wykładów, 26 godzin warsztatów, 24 godziny warsztatów w trakcie zagranicznej wizyty studyjnej).
Warunki uzyskania dyplomu

Warunki przystąpienia do egzaminu na zakończenie studiów podyplomowych INNO:

Warunkiem koniecznym do przystąpienia do egzaminu końcowego jest uczestnictwo w 80% wszystkich zajęć.

Egzamin końcowy odbędzie się podczas ostatniego zjazdu. 

Elementami egzaminu końcowego są: 

  • egzamin końcowy ustny z obroną pracy dyplomowej przygotowanej w zespołach projektowych (2-3 osoby),
  • case study, który obejmuje wdrożenie innowacji w podmiocie leczniczym z częścią teoretyczną i praktyczną.
Wiedza umiejętności i kompetencje

Uczestnik/ Uczestniczka dowie się:

  • czym są innowacje (w szczególności jakie są uwarunkowania regulacyjne, systemowe i prawne dot. innowacji) i w jaki sposób je wdrażać,
  • czym jest metodologia problem-based learning, metoda design thinking oraz service design, jakie są narzędzia lean management,
  • w jaki sposób identyfikować problemy występujące w firmie (organizacji, podmiocie leczniczym) / procesie oraz sposoby ich rozwiązania,
  • w jaki sposób wdrażać innowacje, w szczególności z wykorzystaniem pilotaży oraz metodyki Szpitalnej Oceny Technologii Medycznych (z ang. Hospital-based Health Technology Assessment, w skrócie HB-HTA), w szczególności innowacyjnych technologii medycznych,
  • w jaki sposób skomercjalizować wdrożone innowacje,
  • w jaki sposób przeprowadzić zmianę w podmiocie publicznym,
  • w jaki sposób zidentyfikować i wdrożyć usprawnienia procesowe z wykorzystaniem narzędzi lean management.

Uczestnik/ Uczestniczka będzie potrafił(a):

  • zidentyfikować problemy w firmie (organizacji, podmiocie leczniczym) / procesie i znaleźć ich rozwiązanie,
  • zaprojektować i wdrożyć innowacyjny produkt lub usługę oraz ją skomercjalizować,
  • zaprojektować i przeprowadzić pilotaż innowacyjnego rozwiązania,
  • wdrożyć zmianę w całej firmie (organizacji, podmiocie leczniczym) lub w wybranym procesie,
  • zastosować w praktyce narzędzia lean management oraz techniki problem-based learning, design thinking oraz service design.

Uczestnik/ Uczestniczka:

  • będzie prezentował(a) otwartą postawę wobec wdrażania zmian, w szczególności innowacyjnych produktów lub usług,
  • będzie podejmował(a) decyzje w oparciu o analizę danych, w tym danych źródłowych (evidence-based decision making),
  • będzie projektował(a) zmiany oraz usprawnienia z wykorzystaniem sprawdzonych technik, np. lean management, problem-based learning, design thinking oraz service design,
  • będzie dążył(a) do ciągłego doskonalenia produktów i usług dostarczanych klientom w oparciu o zidentyfikowaną potrzebę klienta,
  • będzie zgłaszał(a) lub likwidował(a) zidentyfikowane marnotrawstwa (zgodnie z metodyką lean management), by zwiększać wartość dostarczaną klientowi (w szczególności pacjentowi).